Зателефонувати

Залишіть контактні дані,

зателефоную та надам консультацію

*консультація платна

Штрафи за рекламу: як убезпечити себе від них

Якщо ви замовляєте рекламу товарів чи послуг, то маєте розуміти, що бажання виділитися не має викликати негативу. А рекламні креативи мають бути такими, щоб не спричиняти несмак чи породжувати дискримінацію. Пам’ятайте: навіть невинний слоган чи зображення можуть призвести до великих штрафів.

 

Штрафи за рекламуЯкою має бути реклама?

Реклама має бути законною, точною й достовірною. Байдуже, що ви рекламуєте, реклама має бути побудована за принципом добросовісної конкуренції, у ній має бути дотримано етичних, моральних принципів і правил пристойності. Реклама не повинна завдати шкоди споживачам. Також у рекламі має бути враховано, що її можуть переглядати діти.

Реклама в Україні має бути державною мовою. А інформацію щодо цін та товари й послуги потрібно подавати лише в національній валюті – тобто в гривнях.

 

Що рекламувати заборонено?

У статті 8 Закону України «Про рекламу» прописані заборони. Зокрема, не можна рекламувати:

  • товари, виробництво, обіг чи ввезення на митну територію України яких заборонено (наприклад, не дозволено рекламувати будь-які продукти, які потрапили в Україну нелегально);
  • зброю, алкоголь, якщо на них немає ліцензії чи сертифіката;
  • послуги з ворожіння, послуги екстрасенсів, астрологів, цілителів, оскільки якість таких послуг складно оцінити, а відповідно – складно врегулювати;
  • послуги, пов’язані з концертною діяльністю, без інформації про наявність / відсутність фонограми.

 

А ще заборонено:

  • демонструвати вислови та зображення, що є дискримінаційними;
  • впливати на підсвідомість людей;
  • закликати до дій, як можуть завдати шкоди здоров’ю чи життю людей, а також довкіллю;
  • використовувати елементи жорстокості, насильства, порнографії, цинізму, приниження людської честі та гідності (особливо це стосується реклами кіно- та телефільмів);
  • використовувати зображення державних символів України (герб, гімн, прапор) та державних символів інших країн, міжнародних організацій, а також офіційні назви органів державної влади та місцевого самоврядування;
  • використовувати фото та паспортні дані особи без її згоди.

 

Яка реклама є недобросовісною?

Недобросовісна реклама – та, що вводить в оману. У такій рекламі, зазвичай, приховують повну інформацію про товар або ж подають неправдиву інформацію чи створюють хибне уявлення про переваги товару. Така реклама може спричинити шкоду як окремій людині, так і суспільству і навіть державі.

Наприклад, типова реклама: «Взуття за найкращими цінами». Це недобросовісна реклама. Тому що такі слова, як кращий, найкращий, унікальний, ексклюзивний, найякісніший тощо є абстрактними. Річ у тім, що для кожної людини є свої уявлення про найкраще, найдешевше, найдорожче й унікальне, а отже, це вводить в оману.

 

Яка реклама є дискримінаційною?

Це така реклама, у якій є твердження, зображення, гасла чи заклики до дискримінації за ознакою раси, статі, політичних, релігійних поглядів, віку, інвалідності, національності, громадянства, сімейного стану, місця проживання, мови, походження тощо. Наприклад, якщо в рекламі демонструється, що роль людини однієї статі в політичному чи культурному житті менша, ніж роль людини іншої статі, це дискримінація.

Найпоширенішим проявом дискримінації в рекламі є сексизм.

 

Що таке сексистська реклама?

Така реклама базується на гендерних стереотипах, уявленнях про суто чоловічі й  суто жіночі соціальні ролі. Наприклад, чоловіків зображують сильними, мужніми, подекуди агресивними, а жінок, навпаки, – слабкими, жертовними, залежними.

У сексистській рекламі демонструють оголене тіло, яке немає жодного стосунку до товару, що рекламується. Якщо ви колись бачили рекламу техніки із зображенням напівоголеної жінки та ще й з відвертим слоганом, – це прояв сексизму.

Небезпека такої реклами в тому, що вона закріплює гендерні стереотипи в суспільстві, і це призводить до психологічного й фізичного насильства.

 

Особливості реклами щодо працевлаштування     

8 січня 2022 року набули чинності зміни до Закону України «Про рекламу», які посилили вимоги до форми й змісту реклами. Зокрема, зміни стосуються реклами вакансій.

В оголошеннях про вакансії заборонено:

  • вказувати вік кандидатів на посаду;
  • пропонувати роботу лише чоловікам або лише жінкам, якщо її можуть виконувати представники обох статей;
  • висувати вимоги, щодо кольору шкіри, національності, релігійних чи політичних поглядів, соціального статусу тощо.

Наприклад, якщо ви вказуєте вимоги до вакансії: «Жінка, 18–25 років, незаміжня» або на вакансію касира шукаєте лише жінку, а на вакансію водія лише чоловіка, то все це прояви дискримінації, і за це рекламодавцю загрожує штраф.

Контроль за такою рекламою здійснюють органи Держпраці. Саме вони проводять перевірку, вивчають матеріали справи й складають акт, на підставі якого ухвалюють документ про накладення штрафу.

         

Відповідальність за порушення Закону України «Про рекламу»

І рекламодавець, і виробник реклами несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення норм законодавства про рекламу.

Будь-яку рекламу можна перевірити на предмет дотримання вимог і заборон, визначених законом. Контроль за рекламою в Україні (окрім оголошень про працевлаштування) здійснює Держпродспоживслужба України та її територіальні органи. Держпродспоживслужба має право вимагати документи, пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, у разі якщо виявить в рекламі прояви дискримінації.

Крім того, Держпродспоживслужба може надсилати рекламодавцям та виробникам обов’язкові для виконання приписи про усунення порушень, ухвалювати рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, ухвалювати рішення про зупинення реклами, у якій виявлено порушення.

 

Штрафи за порушення в рекламі

Рекламодавці, які порушили вимоги Закону України «Про рекламу» отримають штраф у розмірі п’ятикратної вартості розповсюдженої реклами. Якщо рекламодавець не надасть відомостей про вартість такої реклами, то орган, що відповідає за контроль реклами, накладає на рекламодавця штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто до 5100 гривень.

За повторне вчинення такого правопорушення протягом року штраф зросте вдвічі від передбаченого за ці порушення розмірі.

За порушення заборони в рекламі про вакансії рекламодавцеві загрожує штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент вчинення порушення. У 2022 році цей штраф становить 65 000,00 грн. Рекламодавець має сплатити штраф у 15-денний строк на рахунки органів Держказначейства. Якщо рекламодавець не сплатить штраф у цей строк та не подасть скаргу, суму штрафу стягуватимуть через суд.

         

Як оскаржити рішення про накладення штрафу?

Якщо ви не погоджуєтеся з рішенням про накладення штрафу, ви маєте право оскаржити його.

Рішення у справах про порушення законодавства про рекламу можна оскаржити до окружного адміністративного суду. Для цього потрібно подати позовну заяву відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України. Якщо суд задовольнить позов, то штраф скасують.

Перед поданням позовної заяви рекомендую звернутися на консультацію до адвоката з адміністративних справ, який вивчить ваш випадок, надасть роз’яснення, допоможе побудувати правову позицію та підготувати позов до суду, а також представить ваші інтереси під час судового процесу.

 

Адвокат з адміністративних спорів у Вінниці

Олександр Малик

Телефонуйте +38 096 109 76 08

 

Рекламуйте розумно! Дійте в межах законодавства про рекламу. Стежте за змінами. І нехай реклама приносить вашому бізнесові гроші, а не штрафи.