Зателефонувати

Залишіть контактні дані,

зателефоную та надам консультацію

*консультація платна

5 порад, як купувати в інтернеті безпечно

За даними компанії OLX, торік 42% українців віддавали перевагу онлайн-шопінгу. Це справді зручно, швидко й економить час. Проте простота й доступність купівлі в інтернеті має й зворотний бік. Нерідко покупці стикаються з обманом, а поліція щомісяця фіксує випадки інтернет-шахрайства. У цій статті поговоримо, про які правила треба пам’ятати, щоб зробити онлайн-покупки безпечними.

 

Адвокат у Вінниці

Олександр Малик

Допоможу відновити порушені права

+ 38 096 109 76 08

 

№ 1. Перевірте продавця

Уявіть, що ви вперше потрапили на сайт продавця, вам сподобався товар, і ви вже готові його купити. Не поспішайте. Спершу перевірте інформацію про магазин. Зайдіть у розділ «Контакти», перегляньте, чи вказано там фізичну адресу магазину, номери телефонів. Якщо на сайті недостатньо інформації про покупця, вимагайте її в менеджера, з яким спілкуєтеся. Якщо менеджер відмовляється надати таку інформацію, відмовтеся від покупки.

Якщо ви купуєте щось на маркетплейсах (типу Rozetka.ua, Prom.ua, Zakupka.com), пам’ятайте, що товари там можуть продавати як власники сайтів, так і інші продавці. Обов’язково звертайте увагу, хто продавець товару, шукайте інформацію про нього та способи зв’язку з ним.

Ну і якщо купуєте на сайтах оголошень, теж звертайте увагу на профіль продавця (як записано ім’я, чи український номер телефону) і на текст оголошення. Якщо в тексті багато помилок, неточностей або текст перекладено українською за допомогою автоперекладача, це має викликати занепокоєння.

 

№ 2. Почитайте відгуки

А ви знали, що 73% покупців ухвалюють рішення купувати чи ні саме на підставі відгуків? Можливо, ви теж серед них. Для сучасного бізнесу відгуки мають важливе значення, адже впливають на репутацію бренду й довіру клієнтів.

Перегляньте відгуки покупців на сайті магазину, проте не довіряйте їм на 100%. На жаль, інтернет-магазини можуть публікувати й вигадані відгуки, а пересвідчитися, чи їх залишили справжні покупці, майже неможливо. Тому рекомендую шукати відгуки про продавця на інших майданчиках, наприклад на маркетплейсах, адже на них встановлені фільтри, які відстежують підозрілу активність продавців.

Купуючи на сайтах оголошень, теж читайте відгуки, аналізуйте й зважуйте можливі ризики.

 

№ 3. Дізнайтеся умови оплати й доставки

Ця інформація обов’язково має бути на сайті. Ви маєте чітко зрозуміти, чи можна купити товар післяплатою. Зазвичай, післяплата є гарантією безпеки, тому що ви оплачуєте товар після того, як отримали й перевірили його на пошті. Якщо післяплати немає, це підозріло.

Тому повністю оплачувати товар, якщо ви замовляєте його у продавця вперше, не рекомендую. Звісно, продавець може пояснити, що оплата повністю є вигіднішою, адже вам не потрібно витрачати додаткові кошти на пересилання грошей. Але так робити доцільно лише тоді, коли вже неодноразово купували у цього продавця й впевнені в його порядності.

Звертайте також увагу й на умови доставки товару: протягом скількох днів (робочих чи календарних) відбувається відправлення, хто оплачує послуги доставляння, чи повідомляє продавець покупця у випадку затримки відправлення тощо.

Якщо на сайті інформації про умови оплати й доставляння товарів немає, це вже тривожний дзвіночок. І в такому разі рекомендую попросити менеджера роз’яснити вам цю інформацію.

Купуючи на сайтах оголошень, з’ясуйте, як продавець збирається відправити товар, запитайте про строки й умови оплати.

 

№ 4. Знайте свої права як споживача

Згідно із Законом України «Про захист прав споживача», якщо ви купуєте в інтернеті, ви маєте такі ж права, як і під час купівлі у звичайному магазині.

Ви маєте право обміняти або повернути товар, якщо він не підійшов вам, протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі. Проте обміняти чи повернути товар можливо, якщо збережено його товарний вид, ярлики, пломби, і у вас є чек.

Також пам’ятайте, що є товари, які обміняти не можна. Перелік таких товарів є вичерпним і з ним ви можете ознайомитися в постанові Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 № 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України "Про захист прав споживачів"».

Якщо на сайті продавця є інформація, що повернути чи обміняти товар не можна, але цей товар не входить у список, визначений постановою, то купувати на такому сайті я теж не рекомендую, адже продавець порушує закон.

 

№ 5. Забезпечте захист платіжної карти

Ви вже перевірили всю інформацію про продавця, натиснули «Купити» й переходите на сторінку оплати. Тепер переконайтеся, що сайт використовує безпечний протокол передавання даних («https://»). Якщо сайт використовує саме такий протокол, то в адресному рядку буде значок у вигляді замочка. А натиснувши на цей замочок, ви зможете перевірити, чи чинний сертифікат, наданий цьому сайту. Але ніколи не вводьте дані платіжної картки, якщо протокол передавання даних ось такий: «http://».

Зазвичай, магазини не вимагають проводити оплату через сторонні сервіси, а надають реквізити для оплати або під’єднують на сайт платіжну систему. Тому якщо менеджер просить вас повідомити дані платіжної картки, нібито для того, щоб підтвердити замовлення, не робіть цього. Інформацію про те, що ви оплатили товар, приходить продавцеві з банку. Ви ж можете надіслати лише скриншот оплати.  

Якщо вас просять перейти для оплати за підозрілим посиланням – не робіть цього, адже дані вашої картки можуть викрасти.

 

Що робити, якщо потрапив на недобросовісного інтернет-продавця?

 Усе залежить від того, у чому проявилася недобросовісність. Якщо вам вчасно не відправили товар і продавець не попередив вас про це, але ви все ж його отримали, то просто більше не купуйте на цьому сайті.

Якщо вам надіслали товар не з тими характеристиками, що заявлені на сайті або вислали не той товар, або товар нижчої якості, вимагайте обміну або повернення. Якщо продавець відмовляється це робити, зверніться в управління захисту прав споживачів зі скаргою.

Якщо ви заплатили за товар, але не отримали його, і продавець не виходить на зв'язок, то швидше за все ви потрапили на шахрая, і в такому разі вам потрібно повідомити про цей факт поліцію, а також написати скаргу в Держспоживслужбу. Також вам потрібно зібрати докази того, що ви оплатили товар, але не отримали його, тому зберігайте всі чеки, квитанції, виписки з банківської карти, збережіть посилання на сайт, на якому купували товар, та зробіть скриншоти з нього.

Якщо купували на сайті оголошень, зробіть скриншоти оголошення, напишіть адміністраторові сайту повідомлення про факт шахрайства та вимагайте заблокувати профіль продавця. Зателефонуйте в банк та повідомте, що ви здійснили грошовий переказ на карту шахрая.

Якщо продавця притягнуть до кримінальної відповідальності, можете готувати позов до суду про відшкодування матеріальної і моральної шкоди.

Замовили товар і натрапили на шахраїв? Не кидайте це напризволяще. Звертайтеся до адвоката.  Він допоможе розшукати інформацію про шахрая та швидше притягти його до відповідальності.

 

Чи реально повернути втрачені гроші?

Це залежить від конкретної ситуації, але в цілому можливо. Якщо ви здійснили покупку, але не отримали товар, і у вас є квитанція, то банки, зазвичай, з розумінням ставляться до цього й за наявності доказів повернуть вам гроші на карту.

 

Отже, робимо висновки:

  1. Ніколи не переказуйте повну суму, якщо ви купуєте у продавця вперше, вимагайте відправити товар післяплатою.
  2. Дізнавайтеся якомога більше інформації про товар, продавця, умови доставки, можливість обміну та повернення.
  3. Бережіть дані банківської карти, не розголошуйте їх незнайомцям, не переходьте за сумнівними посиланнями та оплачуйте на сайтах з безпечним протоколом передавання даних.

Бажаю успішних інтернет-покупок.